fredag den 28. februar 2014

Fastelavn, er mit navn...




Da jeg første gang spurgte mine norske medlærere, om vi ikke skulle fejre Fastelavn på skolen, så fik jeg bare et "Huh??". Jeg vidste ikke, at den tradition er pære dansk! Men nordmændende syntes det lød sjovt, og derfor arrangerede vi en festlig skoledag. Der skulle selvfølgelig slåes katten af tønden, og det var noget af en udfordring, at skulle forklare børnene, hvorfor det havde fået netop det navn. Men de er hærdede missionærbørn, så da jeg forklarede dem, at det kun var i gamle dage man havde en rigtig kat i tønden, så nikkede de bare og synes det var helt i orden. 

Tønder er ikke lige det der er nemmest at finde på markedet, så Therese (min norske medvolontør) og jeg, byggede vores egen! Den blev bygget af en gammel papkasse, hvorpå vi med gaffa-tape tapede pinde hele vejen rundt. Børnene malede/pyntede et stykke pap som vi limede udenpå. Vi var ikke klar over, hvor godt dette egentligt virkede, for på dagen tog det dem over en halv time, at få hul. Vi legede sanglegen "kan du gætte hvem jeg er", til alles store fornøjelse. Både børn og voksne kom alle udklædte den dag, i flotte og kreative kostumer, som de fleste selv havde syet. Iris (som går i 5. klasse) havde bagt fastelavnsboller i "mat og helse" og lærerne havde indkøbt en masse slik.

Denne dag blev jeg virkelig mindet om glæden ved leg, udklædning og sjov - sådan som fastelav sikkert var for de fleste, da de var små. Mindes at det var noget jeg glædede mig helt vildt til, hvert eneste år! I år fik jeg lov til at præsentere denne fine tradition for nogen, som aldrig havde hørt om den. Den her dag var jeg lige så spændt og legeglad som børnene!


Hele flokken. Lærere og elever var samlet til fællesuge i Hawassa. Også dem ude fra "bushen". 


"Kan du gætte hvem jeg er?"

Der bliver slået katten af tønden. Bemærk den flotte hjemmelavede tønde!
Efter en lang kamp, gik der endelig hul på tønden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar